نکاتی برای فروش مویرگی

محلی برای بحث تخصصی در مورد فروش مویرگی

نکاتی برای فروش مویرگی

محلی برای بحث تخصصی در مورد فروش مویرگی

نکاتی  برای فروش مویرگی
نقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

قطعا شما هم با من موافقید که یکی از مهم ترین (و برای بعضی شابد مهمترین ) عامل جذب نیروی فروش فرمول پورسانت می باشد . حال سئوال اینست که چگونه می توان فرمولی ارائه کرد که هم منافع شرکت را ماکزیمم کرده و هم رضایتمندی عوامل فروش را ایجاد کرد . قطعا هیچ فرمول پورسانت واحدی که بتواند نیاز همه شرکتها و مجموعه های پخش را برآورده کند وجود ندارد . چرا که شرکتها از نظر ابعاد ، تعداد محصولات ، استراتژیهای بازاریابی ، وسعت مناطق تحت پوشش و ... مختلف هستند . بنابراین هر فعالی در حوزه پخش مویرگی باید بسته به مختصات خود فرمولی طرح ریزی کند که برای استفاده حداکثر یکساله اش مناسب ترین باشد . با این مقدمه سه نکته اساسی که برای طراحی فرمول پورسانت خوب باید در نظر گرفت به شرح زیر می باشد :

1- چرخه عمر شرکت:

همانطور کی می دانید شرکتها همانند موجودات زنده دارای چرخه عمر می باشند که این چرخه شامل :1-مرحله  تولد یا ظهور  2- مرحله رشد 3- مرحله بلوغ  و 4- مرحله سکون یا افول هستند  . با توجه به اینکه هر کدام از این مراحل ویژگیهای خاص خود را دارا می باشند (که از حوصله این بحث خارج است ) شرکتها می بایست با در نظر گرفتن اینکه در کدام یک از چرخه قرار دارند نسبت به طراحی فرمول پورسانت اقدام نمایند . به عنوان نمونه شرکتی که در مرحله تولد می باشد می بایستی فرمول پورسانتی کاملا ساده ، قابل فهم و رقابتی و با حداکثر دو یا سه شاخص تعیین نماید . چه در غیر اینصورت نمی تواند موفق به جذب ویزیتور گردد . یا به عنوان مثالی دیگر شرکتی که در مرحله بلوغ می باشد طبعا برای افزایش سهم بازار خود بایستی به دنبال روزنه ها و جایگاه های فروشی باشد که تا کنون بدان ها دست نیافته است پس نیاز دارد که فرمول پورسانتی تکنیکی تر و فنی تر و حرفه ای تر طراحی نماید تا ویزیتورهایی را جذب یا نگهدارد که بتواند اهداف فروش خود را محقق نماید

2- ارتباط فرمول پورسانت با استراتژی شرکت :

می دانید که در یک سطح کلی انواع مختلف استراتژی وجود دارد که برای تحقق اهداف فروش استراتژیهای تهاجمی شایع می باشند استراتژیهای تهاجمی شامل : 1- استراتژی رسوخ در بازار  2- استراتژی توسعه بازار 3- استراتژی توسعه محصول   که هرکدام از این استراتژیها در شرایط مختلفی اخذ می شود . به عنوان نمونه  استراتژی رسوخ در بازار می کوشد از طریق بازاریابی و تبلیغات و افزایش نمایندگیهای فروش و یا اعمال نرخ پورسانت بالاتر برای بازاریابها بر سهم بازار خود بیفزاید . جای بسی شگفتی است که در بسیاری از شرکتها هیچ گونه حلقه اتصالی با پورسانت پرداختی با استراتژیهای فروش وجود ندارد ...

3- اجتناب از پیچیدگی فرمول پورسانت :

این یک واقعیت است که هرچه فرمول پورسانت پیچیده تر باشد ، کم اثر تر است . به هرحال مبلغ پورسانت نهایی که قابل پرداخت می گردد به نوعی شاخصی برای ارزیای ویزیتورها نیز هست . به عبارتی ویزیتورها با مبلغ پورسانت دریافتی ارزیابی می شوند پس می توان گفت پورسانت یک شاخص فروش است که خود از چند شاخص دیگر تشکیل گردیده است . برخی از متخصصان علوم استراتزی و بازاریابی معتقدند که حداکثر هفت شاخص (دوتا بیشتر و یا دوتا کمتر ) کافی است . زیرا به خاطر سپردن این تعداد شاخص برای یک انسان معمولی کاری تقریبا راحت است . از طرفی باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورتی که تعداد عوامل پورسانت بالا باشد ممکن است پیچیدگی در محاسبه اثر بخشی آن را کم کند .

 پارامترهایی برای نمونه :

اما به تعدادی از پارامترهایی که در عمل مورد استفاده قرار می گیرد توجه فرمایید :

1-درصدی از ریال فروش خالص

2- ضریبی از میزان دسترسی به اهداف (ریالی / مقداری )

3- به ازاء هر عدد / کیلو  از یک کالای خاص یک ریال ثابت 

4-تاثیر دادن مطالبات در فروش و نهایتا پورسانت

5- تاثیر دادن مرجوعی در فروش و نهایتا پورسانت

6- رعایت توازن در فروش (با هدف متناسب نمودن فروش در هفته های مختلف ماه )

7-منظور نمودن حداقل کف فروش در فرمول پورسانت

نکته آخر :

- هرچقدر فرمول پورسانت خوب طراحی شده باشد ، پرداخت با تاخیر آن ، یا مشروط کردن به عواملی دیگر می تواند مخرب و زیانبار باشد .

- و نکته دیگر اینکه قرار نیست فرمول طراحی شده تا ابد باقی باشد ، شرکتها برای نیل به موفقیت و نیز تنظیم موقعیت خود وجایگاهشان در چرخه عمر  ، بایستی ابزارهای خود را نیز به روز نمایند و مگر پورسانت ابزار نیست ...

شما در این خصوص چه مطالب دیگری می توانید اضافه نمایید ؟!

شرکت شما از چه پارامترهایی برای پرداخت پورسانت استفاده می کند ؟!

لطفا برای غنی تر شدن محتوای مطالب نظرات خودتان را در ذیل همین مطلب بفرستید

https://docs.google.com/forms/d/11lPAtwZseZ3EODdKhlpc_PP_vb24czSqg5VXPHKJJsQ/viewform?c=0&w=1


نظرات  (۱۱)

سلام فرم ارزشیابی ویزیتور دارویی
سلام. وقت خوش. ممکنه به من بگین که اگه یه ویزیتور سفارشی بگیره که پولش نقد نشه این حساب سوخته شده رو به چه نسبتی بین ویزیتور و سرپرست و شرکت باید تقیسیم کرد؟ ممنونم
پاسخ:
باسلام

ضمن تشکر از شما که به این وبلاک سر زدید ، قبلا یک مطلب در همین خصوص منتشر شده است :

http://mooyragi.blog.ir/1394/10/06
سلام
اشاره به فروش کالای تاکیدی با ضریب پورسانت خاص و اضافه کردن مشتری جدید به خصوص در استراتژی های توسعه بازار هم می توانند مفید باشند
۲۴ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۳۷ فرهاد ابوالفتحی

باسلام به همه فعالان عرصه اقتصاد

برای پورسانت بنظرم از فرمولهای مختلفی میتوان استفاده کرد.

اهداف ریالی فروش+تحقق تعداد مشتری+دوره وصول+فروختن کالا بصورت اس کیو+در نهایت نظر مدیریتی

البته در این فرمول باید به نکاتی حتمآ توجه نمود

اهداف فروش برابر با منطقه ومسیری که به کارمندان فروش داده میشود قابل دسترسی باشد

تعداد مشتری واقعی فروش ثبت گردد

وصول مطالبات هر چه بصورت نقدو به مراتب مدت زمان کمتری بابت فروش به خود اختصاص دهد

فروش اس کیو(بعبارتی فروختن از تمامی کالاهای تولید شده ونه صرفآ فروش تعداد محدودی از کالاهای موجود)

 

 

 

 

  سلام
مشکلی که من دارم اینه که وقتی میخوام یه نیروی جدید برای بازاریابی جذب کنم، اغلب از سفته دادن برای قرارداد هراس دارند. علت این امر چی هست؟ آیا شرکتهای دیگه از بازاریابهاشون سفته دریافت نمیکنند.

با عرض سلام و ادب 

بنده چند سالی که در حوزه سخت افزار مرتبط با صنعت آی تی فعالیت می کنم ولی به تازگی شرکت رو گسترش دادم و قصد استخدام چند بازار یاب حضوری رو دارم آیا فرمول مناسبی برای این نوع از بازاریاب ها هستش یا خیر؟؟؟ و اگر ممکن هستش بفرمائید فرمولی که بتوان برای یک بازاریاب کار آموز و یک کار آموزش با سابقه خدمتی بین 4 الی 8 سال داره به شکلی هستش اگر راهنمایی بفرمائید ممنون میشم 
پاسخ:
جناب آقای آرمین عزیز
باسلام

ضمن تشکر از بازدید شما ، فروش مویرگی مختص به صنعت خاصی نیست و می تواند در همه رشته ها بکار گرفته شود . در خصوص صنعت شما به نظر می رسد شما بایستی توانایی مالی زیادی داشته باشید تا بتوانید سیستم فروش مویرگی راه اندازی کنید چون تا جایی که من می دانم به دلیل رقابت بالایی که وجود دارد و دسترسی راحتی که هم صنفان شما به منابع تهیه کالا دارند و همچنین وجود نمایندگی های قوی از برندهای مطرح ، امکان دراختیار داشتن حاشیه سود بالایی وجود ندارد . ولی به هرحال در صورتی که شما این امکان رادارید می توانید با جذب ویزیتور آشنا به سخت افزار و تقسیم بندی بازار و انتخاب مشتریان هدف اقدام به فروش مویرگی طبق برنامه ریزی منظم ویزیت هفتگی یا ماهانه بنمایید

موفق باشید
با سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. یک سوال داشتم: معمولاً میزان درصد پورسانت در بازاریابی دستگاه های گران قیمت خارجی به چه میزان است؟
پاسخ:
باسلام

دوست عزیز ، پاسخ به این سئوال در تخصص بنده نیست ، و ضمن این که پرداخت پاداش و پورسانت در صنایع تخصصی کاملا توافقی و از پیش تعیین شده است


موفق باشید
۱۹ دی ۹۴ ، ۲۰:۱۲ فرشید حیدرزاده
سلام وخسته نباشید خیلی خوب بود در کل توضیحات کامل و همینه ولی در شرکتهای مختلف مخصوصا در ایران متفاوت میباشد.من 14سال است که در امر فروش وبیزنس فعالیت دارم.
پاسخ:
جناب آقای حیدرزاده

ممنون از شما که به این وبلاگ سر زدید و نظرتون رو اعلام کردین
سلام
من دنبال ی جایی بودم که زبون توضیح فروش و بازار در اون به روونی نوشته شده باشه که این سایت بسیار به من کمک کرد . ممنون از شما دوست عزیز و گرامی .
سلام
اگه آماری از اثر بخشی روشهای فرمولبندی پورسانت یا درصر بکارگیری و موفقیت روش فرمول پورسانت دارید ارائه کنید
پاسخ:
جناب الیاسی عزیز
با سلام

ابتدا ممنون از اینکه به این وبلاگ سر زدید ،و بعد : متاسفانه بنده آماری از اثربخشی فرمولهای پورسانت ندارم و به نظرم میرسد که آمار مورد نظر جنابعالی می تواند زمینه مناسبی برای یک کار مفصل پژوهشی دانشگاهی باشد . در ضمن تعریف شما از اثربخشی پورسانت ممکن است با تعریف من و دیگران نیز متفاوت باشد (بدیهی است صرفا نمی توان افزایش فروش را تنها نتیجه یک فرمول پورسانت خوب دانست ... )
۲۲ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۳۱ محمد زینالی
باسلام دوست گرامی مطالبتان خوب بود  دستتان درد نکند در ارایه فرمول پورسانت تعداد فاکتور هم  یک پارامتر خوبی است که کمک میکند به پوششدهی منطقه ویزیتور
پاسخ:
جناب آقای زینالی
با سلام

ممنون از ارائه نظرتان ، مسلما تعداد فاکتور هم پارامتر مهمی است اما تاکید بیش از اندازه و صرف بر آن میتواند باعث شود ویزیتورها عملا اقدام به چند پاره کردن یک فاکتور نمایند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی