یکی از شایع ترین مسائلی که در شرکتهای پخش (بویزه در سالهای اخیر- 93و94 ) وجود دارد مسئله مطالبات سوخت شده است . به این معنی که طلبی که از مشتری داریم  به هر دلیلی (کلاهبرداری - ورشکستگی - اختلاف حساب - تغییر مدیریت و ... ) دیگر قابل وصول نیست

در مواجهه با چنین موضوعی شرکتهای پخش مواضع مختلفی می گیرند . این مواضع بسته به دیدگاه مدیریت پخش متنوع است . در زیر نمونه ای از این انواع برخورد را دسته بندی کرده ام :

1- تمام سوختی به عهده عوامل سازمان  فروش است!!

2- بسته به نوع سوختی به عهده عوامل فروش است

3- نیمی (یا بخشی ) از سوختی را شرکت متقبل می شود و الباقی با عوامل فروش است

4- سوختی مورد بررسی قرار می گیرد و سهم عوامل دخیل از صفردرصد تا صد درصد از پورسانت ایشان کسر می گردد

5-تمام سوختی به عهده شرکت است !!

همانطور که ملاحظه می فرمایید طیف متنوعی از انواع برخورد با این مقوله وجود دارد . اما گزینه چهارم منطقی تر و اصولی تر به نظر می رسد . چرا که در این شیوه با جمع آوری اطلاعات کامل از مشتری که مطالبات ایشان سوخت گردیده است و بررسی میزان انطباق شیوه  فروش به مشتری مورد نظر با دستورالعمل ها و آیین نامه های شرکت نسبت به تعیین سهم عوامل دخیل اقدام می گردد . حتی ممکن است در صورتی که قضاوت عادلانه ای صورت گیرد سهم عوامل فروش بدلیل رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل ها صفر باشد و شرکت ریسک بازار را دلیل این اتفاق بداند

و اما چند نکته :

1-نکته اول :در صورتی که با موضوع سوختی کاملا یک طرفه برخورد شود به نحوی که همیشه عوامل فروش متضرر شوند این موضوع در بلند مدت توجیهی برای دست کجی ایشان می شود ! و البته اگر برعکس باشد نیز نیازی به گفتن نیست که باعث بالا رفتن آمار سوختی ها می گردد که طبیعتا نمی تواند طبیعی یاشد

2- نکته دوم: در تصمیم گیری برای یک مطالبات سوخت شده نکاتی مثل : تعداد خرید های مشتری - تناسب خرید سوخت شده با خرید های قبلی - داشتن مدرک از مشتری(چک)- اقدام قانونی بر روی چک برگشت شده - اخذ امضاء از مشتری - تایید عوامل فروش و .. بایستی مدنظر قرار گیرد

3- کسر سوختی از حقوق قانون کاری عوامل فروش ، محمل قانونی نداشته و می تواند از طریق مراجع اداره کار باعث استرداد آن برای ویزیتور گردد و طبق قوانین جاری شرکتها بایستی از طریق مراجع قضایی جهت وصول طلبهای سوخت شده خود اقدام نمایند

4- عواملی غیر از عوامل فروش نیز ممکن است در ایجاد سوختی دخیل باشند . مثلا واحد توزیع بدلیل عدم دقت در دریافت چک یا اخذ امضاء . ...یا واحد مالی در اطلاع رسانی دیر و یا اشتباه و ...

به نظر شما چه نکات دیگری در این خصوص وجود دارد . لطفا نظرات خود را در ذیل همین مطلب بفرمایید