نکاتی برای فروش مویرگی

محلی برای بحث تخصصی در مورد فروش مویرگی

نکاتی برای فروش مویرگی

محلی برای بحث تخصصی در مورد فروش مویرگی

نکاتی  برای فروش مویرگی
نقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

 

یکی از شایع ترین مسائلی که در شرکتهای پخش (بویزه در سالهای اخیر- 93و94 ) وجود دارد مسئله مطالبات سوخت شده است . به این معنی که طلبی که از مشتری داریم  به هر دلیلی (کلاهبرداری - ورشکستگی - اختلاف حساب - تغییر مدیریت و ... ) دیگر قابل وصول نیست

در مواجهه با چنین موضوعی شرکتهای پخش مواضع مختلفی می گیرند . این مواضع بسته به دیدگاه مدیریت پخش متنوع است . در زیر نمونه ای از این انواع برخورد را دسته بندی کرده ام :

1- تمام سوختی به عهده عوامل سازمان  فروش است!!

2- بسته به نوع سوختی به عهده عوامل فروش است

3- نیمی (یا بخشی ) از سوختی را شرکت متقبل می شود و الباقی با عوامل فروش است

4- سوختی مورد بررسی قرار می گیرد و سهم عوامل دخیل از صفردرصد تا صد درصد از پورسانت ایشان کسر می گردد

5-تمام سوختی به عهده شرکت است !!

همانطور که ملاحظه می فرمایید طیف متنوعی از انواع برخورد با این مقوله وجود دارد . اما گزینه چهارم منطقی تر و اصولی تر به نظر می رسد . چرا که در این شیوه با جمع آوری اطلاعات کامل از مشتری که مطالبات ایشان سوخت گردیده است و بررسی میزان انطباق شیوه  فروش به مشتری مورد نظر با دستورالعمل ها و آیین نامه های شرکت نسبت به تعیین سهم عوامل دخیل اقدام می گردد . حتی ممکن است در صورتی که قضاوت عادلانه ای صورت گیرد سهم عوامل فروش بدلیل رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل ها صفر باشد و شرکت ریسک بازار را دلیل این اتفاق بداند

و اما چند نکته :

1-نکته اول :در صورتی که با موضوع سوختی کاملا یک طرفه برخورد شود به نحوی که همیشه عوامل فروش متضرر شوند این موضوع در بلند مدت توجیهی برای دست کجی ایشان می شود ! و البته اگر برعکس باشد نیز نیازی به گفتن نیست که باعث بالا رفتن آمار سوختی ها می گردد که طبیعتا نمی تواند طبیعی یاشد

2- نکته دوم: در تصمیم گیری برای یک مطالبات سوخت شده نکاتی مثل : تعداد خرید های مشتری - تناسب خرید سوخت شده با خرید های قبلی - داشتن مدرک از مشتری(چک)- اقدام قانونی بر روی چک برگشت شده - اخذ امضاء از مشتری - تایید عوامل فروش و .. بایستی مدنظر قرار گیرد

3- کسر سوختی از حقوق قانون کاری عوامل فروش ، محمل قانونی نداشته و می تواند از طریق مراجع اداره کار باعث استرداد آن برای ویزیتور گردد و طبق قوانین جاری شرکتها بایستی از طریق مراجع قضایی جهت وصول طلبهای سوخت شده خود اقدام نمایند

4- عواملی غیر از عوامل فروش نیز ممکن است در ایجاد سوختی دخیل باشند . مثلا واحد توزیع بدلیل عدم دقت در دریافت چک یا اخذ امضاء . ...یا واحد مالی در اطلاع رسانی دیر و یا اشتباه و ...

به نظر شما چه نکات دیگری در این خصوص وجود دارد . لطفا نظرات خود را در ذیل همین مطلب بفرمایید

نظرات  (۲)

۰۹ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۳۲ فرهاد ابوالفتحی
سلام بنظرم فروش به هر قیمتی نباید صورت بگیرد چرا که فساد آور میشود مثلا به فروشندگان تحمیل شود باید هر روز این تعداد از کالا فروخته شود وگرنه از محل دریافتی جریمه لحاظ میشود و فروشنده هم به هر نحوی سعی دارد که این مورد رخ ندهد و برای اینکار بعضآ صدور فاکتور به نام یک مشتری صادر میشود اما به شخص دیگری تحویل داده میشود و این درحالیست که تمام مستندات صدور فاکتور صحیح میباشد اما با تخلف عوامل توزیع و فروشنده بعضآ دچار مشکلاتی برای  وصول مطالبات بوجود میآورد.در این صورت ضمن مشخص شدن میزان تخلف از سوی هر کدام از عوامل توسط مدیر مربوطه از پورسانت متخلفین دریافت میگردد .  نکته مهم اینکه چنانچه چک صادره ازسوی مشتری در وجه شرکت قید شود در مراجع قضایی فروشنده از  این حیث تبرئه میگرددومطالبات اسناد دریافتی بایستی از واحد حقوقی شرکتها علیه صادر کننده آن مورد پیگرد قرار گیرد. اما بعضآ اتفاق افتاده فروشنده بنام یکی از مشتریان فاکتور صادر کرده اما کالای ارسالی برای مشتری نبوده و فروشنده به  مامور پخش اعلام مینماید که در فروشگاه همان مشتری بار تخلیه شود وخودش را در قبال وصول وجه فاکتور مسوول میداند .که در این رابطه حتمآ باید موزع موضوع رابه اطلاع شرکت برساند و سرپرست و مدیر مربوطه تصمیمات مقتضی را لحاظ نمایند که در این خصوص هم راهکارهای وجود دارد تا عوامل پخش دچار مشکلاتی در آینده نشوند.ودر پایان اینکه بگویم حتمآ باید شرکتها سوخت مطالبات را قبول نمایند یا برعکس عوامل فروش و کاملا نادرست میباشد.چرا که اگر به همان اندازه که شرکتها در سود از فروش حاصله سهیم میگردن یا برعکس عوامل فروش به همان نسبت هم باید در اینگونه موارد با مطالعه و بررسی کامل درصد مطالباتی که منجر به سوخت گردیده را تقبل نمایند.با تشکر فرهاد ابوالفتحی
پاسخ:
جناب ابوالفتحی عزیز
باسلام از اینکه فعالانه در بحث شرکت نمودین بسیار متشکرم . با آرزوی موفقیت
۰۵ اسفند ۹۶ ، ۰۹:۲۲ علی فراهانی
با سلام. من از سال ۸۸ تا کنون سابقه فروش دارم. سوختی زیاد دادم. خیلی هاشو خودم به شرکت پرداخت کردم از جیبم. ولی یک بار برای تسویه با شرکتی سر گرفتن سنوات به مشکل برخوردم. شرکت میخواست سنواتمو نده و بزنه پای سوختیم. من هم رفتم و اداره کار شکایت کردم. شرکت هم مجبور شد سنداتمو بده و خودش سوختی رو پیگیری کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی