در پست قبلی به تعریف برخی از مشاغل کلیدی در صنعت پخش مویرگی پرداختیم . در این پست به توضیح برخی دیگر از اصطلاحات رایج می پردازم با این توضیح که قطعا این تعاربف قطعی نبوده و ممکن است در برخی از شرکتها تعاریف کمی متفاوت تر باشد :

1- فروش سرد/گرم:

یکی از مهمترین استراتژیهای قابل انتخاب در صنعت پخش به نحوه ویزیت و ارسال کالا به خریدار برمی گردد . در صورتی که همزمان با با ویزیت خرده فروش ، کالا نیز تحویل وی گردد به این شیوه فروش گرم گفته می شود و در صورتی که بعد از فرایند ویزیت و اخذ سفارش (بعد از گذشت حداقل یک روز) کالا تحویل ایشان شود به این شیوه فروش سرد گفته می شود .

معمولا برای کالاهای تند مصرفی که تاریخ انقضاء ببسیار کوتاهی دارند (نظیر لبنیات - آب معدنی - دوغ و نظایر آن) و یا کالاهایی که حجم کمی داشته و به راحتی قابل حمل می باشند ازشیوه فروش گرم استفاده میشود . لازم بذکر است که شرکتها تلاش می کنند تا فاصله ویزیت و توزیع را به حداقل رسانده و در این خصوص آینده پژوهی های صنعت پخش بیانگر این است که در آینده با کمک فناوری های پیشرفته آی تی بتوان بلافاصله بعد از دریافت سفارش ، آن را  ردیابی و به سازمان توزیع جهت تحویل ارسال نمود.

2- منطقه بندی :

قبلا در یکی از مطالب در خصوص کلاسبندی مشتریان توضیحاتی ارائه گردید . منطقه بندی همان فرایند کلاسبندی مشتریان است که در آن مشتریان بر اساس ویژگیهای مشترکی (عمدتا بر اساس دسته بندی جغرافیایی ) در مناطق مختلف دسته بندی میشوند . فرایند کار به گونه ای اسنت که مشتریان در ابتدا در شهرهای مختلف ، سپس در مناطق مختلف (عمدتا مناطق شهرداری) و سپس هر منطقه به مسیرهای مختلف و در نهایت هر مغازه دار به ردیف مشخص دسته بندی میشود . منطقه بندی مشتریان می توان گفت مهمترین کار هر شرکت پخش می باشد که به عنوان یک فرایند دینامیک بایستی مرتبا مورد پایش قرار گرفته و تازه سازی گردد . مهمترین مزیت آن نیز ایجاد نظم در فرایند ویزیت و توزیع و ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان می باشد .در ضمن خروجی این فرایند تهیه لیستی از مشتریان است که به آن "لیست مسیر " اطلاق می گردد و برای هر ویزیتور به عنوان مهمترین ابزار کار وی باید تهیه شود.

3- تور ویزیت :

یکی از اصطلاحات تخصصی و کاربردی و البته مهم در پخش مویرگی می باشد . و به این معنی است که به هر خرده فروش در طی ماه چند دفعه سرکشی شود . فرمول بدست آوردن ان بدین شرح می باشد :

تعداد مشتریان هر منطقه  تقسیم بر تعداد مشتریان قابل ویزیت در هر روز

مثال : اگر تعداد مشتریان هر منطقه 300 عدد باشد و تعداد قابل ویزیت هر ویزیتور در طی روز 15 مشتری باشد ، به این معنی است که تورویزیت 20 روزه می باشد . یعنی هر مشتری بعد از هر بار ویزیت تا 20 روز بعد دیگر ویزیت نخواهد شد .حال اگر تعداد ویزیت به 30 مشتری در روز برسد تور ویزیت10 روزه خواهد شد .

در حالت معمول به نظر میرسد که عدد تور ویزیت بایستی میل به پایین داشته باشد یعنی هرچقدر کمتر باشد بهتر است ولی اینطور نیست .بدست آوردن تور ویزیت بهینه  بسته به نوع کالایی که ویزیت می شود و اینکه این کالا چقدر خروجی زیادی از قفسه های  مغازه دار دارد بستگی دارد و صرف اینکه تور ویزیت را طوری تنظیم کنیم که کمترین زمان ممکن باشد وضعیت بهینه ای نیست بلکه حتما متناسب با خروجی کالا باید تور ویزیت تنظیم شود...

4- لیست تسویه :

این لیست به عنوان راهنمای واحد توزیع و حسابداری بوده و در آن جزئیات عملیات توزیع به صورت منظمی ثبت می شود. ستونهای این لیست بدین ترتیب می باشد :

مبلغ سفارش - نقد دریافتی - مبلغ چک - شماره چک - تاریخ چک - مبلغ تخفیف - مبلغ مرجوعی - شماره قبض مرجوعی - توضیحات

این لیست از این جهت مهم می باشد که به عنوان سند تسویه بار تحویلی به هر موزع بوده و می بایستی در واحد خزانه داری شرکت پخش دقیقا کنترل و در صورتی که جمع ستون مبلغ سفارش باته جمع بقیه ستونها مساوی شد مجوز صدور حواله بعدی برای توزیع کننده صادر شود

5- برگشت از توزیع و فروش :

این اصطلاح اگرچه بدیهی به نظر میرسد ولی می بایستی حتما بین آنها تفاوت قائل شد . به عبارتی هر سفارشی تنها زمانی منجر به فروش می شود که کالا تحویل خرده فروش شود(متاسفانه اغلب شرکتهای پخش دریافت سفارش را به معنی فروش تلقی می کنند و بر اساس همین تحلیل هم بسیاری از شرکتهای نرم افزاری هم سفارش را از فروش تفکیک نکرده و .. ) بنابراین در زمانی که خریدار از تحویل کالا امتناع می نماید عملا برگشت از توزیع (سفارش) اتفاق می افتد و اگر کالایی بعد از ختم عملیات توزیع برگشت شود در این حالت چون فروش قبلا محقق شده است بنابراین ما با برگشت از فروش سرو کار داریم

درک دقیق این مفهوم به خصوص در جهت ثبت و ضبط صحیح عملیات حسابداری و گزارشگری (علی الخصوص به مقامات بیرونی مثل سارمان امور مالیاتی ) بسیار مهم می باشد .

6-مطالبات (معوقه) :

در زمانی که کالا تحویل مشتری می شود و مشتری پرداخت وجه آن را به تعویق می اندازد با این اصطلاح مواجه هستیم که برخی مطالبات و برخی معوقه به آن می گویند . داشتن لیستی از مشتریان بدهکار به تفکیک و سورت سنی و پیگیری مرتب آن به بهبود چرخه عملیات کمک شایانی می نماید .همچنین در صورتی که تفکیکی بین سفارش و فروش صورت نگیرد این لیست نیز تحت تاثیر قرار گرفته و می تواند لیست گمراه کننده ای باشد .

7- کارایی :

از تقسیم عملکرد واقعی بر برنامه از پیش تعیین شده (بودجه عملیاتی) بدست می آید که یکی از شاخصهای ارزیابی پرسنل فروش می باشد .این شاخص می توان در سطوح مختلفی از قبیل ریال - مقدار - وزن و .. بدست آید و معمولا در اعطاء پاداشهای پرداختی به پرسنل نیز تاثیر گذار است .

لطفا بمنظور غنی تر شدن مطلب نظرات خودتان را در همین ذیل ارائه بفرمایید

https://docs.google.com/forms/d/11lPAtwZseZ3EODdKhlpc_PP_vb24czSqg5VXPHKJJsQ/viewform?c=0&w=1