همیشه یکی از مسائلی که در حوزه توزیع دغدغه مدیران شرکتهای پخش بوده است این موضوع بوده که برای توزیع محصولات کدام گزینه بهتر است :
1- توزیع محصولات توسط خودروهای شرکتی با راننده و کادر مستخدم شرکت
2-برون سپاری توزیع و استفاده از خودروهای کرایه ای (اجاره ساعتی - ماهانه) یا حتی خرید و واگذاری خودرو به عوامل توزیع
به نظر میرسد پاسخ به این سئوال همانند اغلب موارد ، با جمله "بستگی دارد " شروع میشود . قدرت مالی ، اهمیت حفظ جایگاه برند (یا عدم اهیمت آن) ، نوع محصول ، منطقه جغرافیایی و.. از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب توزیع اختصاصی یا برون سپاری می باشند . اما بیایید به اتفاق مرور کنیم ببینیم انتخاب هریک از دو شیوه فوق چه محاسن و معایبی دارد :
الف- مزایای توزیع اختصاصی :
1- قدرت برنامه ریزی بالا
2-ارائه سرویس بهتر به مشتریان
3-ارتقاء جایگاه برند
4-رعایت استانداردهای توزیع
5-امکان تبلیغ بر روی خودروهای توزیع به عنوان یک بیلبورد سیار
6-امکان آموزش به پرسنل
ب - معایب توزیع اختصاصی :
1- نیاز به سرمایه گذاری و اختصاص بخشی از بودجه مالی
2-هزینه استهلاک و تعمیرات و بیمه
3-نیاز به استخدام راننده و هزینه های مرتبط با وی
4-مشکل ظرفیت های بلا استفاده (مهم)
ج-مزایای برون سپاری توزیع :
1-کاهش شدید هزینه ها و مستقیم و متغیر کردن آن
2-مدیریت هزینه های توزیع و اجتناب از هزینه ظرفیت بلا استفاده
3-اجتناب از مشکلات جذب و استخدام نیرو
د- معایب برون سپاری توزیع :
1-ضعف اعمال کنترل و مدیریت بر روی توزیع
2-کاهش چابکی و سرعت در عملیات توزیع
3-احتمال خدشه وارد شدن به برند محصولات توزیعی
4-خطر آسیب رسیدن یا ایجاد کسری و نقصان در کالای توزیعی
شما در این رابطه چه فکر می کنید . به نظر شما چه مزایا و معایب دیگری می توان به این لیست اضافه کرد ؟!
لطفا برای غنی تر شدن محتوای مطالب نظرات خودتان را در ذیل همین مطلب بفرستید