همیشه یکی از مسائلی که در حوزه توزیع دغدغه مدیران شرکتهای پخش بوده است این موضوع بوده که برای توزیع محصولات کدام گزینه بهتر است :

1- توزیع محصولات توسط خودروهای شرکتی با راننده و کادر مستخدم شرکت

2-برون سپاری توزیع و استفاده از خودروهای کرایه ای (اجاره ساعتی - ماهانه) یا حتی خرید و واگذاری خودرو به عوامل توزیع


به نظر میرسد پاسخ به این سئوال همانند اغلب موارد ، با جمله "بستگی دارد " شروع میشود . قدرت مالی ، اهمیت حفظ جایگاه برند (یا عدم اهیمت آن) ، نوع محصول ، منطقه جغرافیایی و.. از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب توزیع اختصاصی یا برون سپاری می باشند . اما بیایید به اتفاق مرور کنیم ببینیم انتخاب هریک از دو شیوه فوق چه محاسن و معایبی دارد :


الف- مزایای توزیع اختصاصی :

1- قدرت برنامه ریزی بالا

2-ارائه سرویس بهتر به مشتریان

3-ارتقاء جایگاه برند

4-رعایت استانداردهای توزیع

5-امکان تبلیغ بر روی خودروهای توزیع به عنوان یک بیلبورد سیار

6-امکان آموزش به پرسنل


ب - معایب توزیع اختصاصی :

1- نیاز به سرمایه گذاری و اختصاص بخشی از بودجه مالی

2-هزینه استهلاک و تعمیرات و بیمه 

3-نیاز به استخدام راننده و هزینه های مرتبط با وی

4-مشکل ظرفیت های بلا استفاده (مهم)


ج-مزایای برون سپاری توزیع :

1-کاهش شدید هزینه ها و مستقیم و متغیر کردن آن

2-مدیریت هزینه های توزیع و اجتناب از هزینه ظرفیت بلا استفاده

3-اجتناب از مشکلات جذب و استخدام نیرو


د- معایب برون سپاری توزیع :

1-ضعف اعمال کنترل و مدیریت بر روی توزیع

2-کاهش چابکی و سرعت در عملیات توزیع

3-احتمال خدشه وارد شدن به برند محصولات توزیعی

4-خطر آسیب رسیدن یا ایجاد کسری و نقصان در کالای توزیعی

شما در این رابطه چه فکر می کنید . به نظر شما چه مزایا و معایب دیگری می توان به این لیست اضافه کرد ؟!


لطفا برای غنی تر شدن محتوای مطالب نظرات خودتان را در ذیل همین مطلب بفرستید