یکی از بازدیدکننده ها در خصوص مشکل ثبت مرجوعی که ویزیتور قبلی فروخته است ، سئوالی را به صورت خصوصی مطرح فرموده بودند که با توجه به اینکه این سئوال ممکن است برای دوستان دیگری نیز مطرح باشد تصمیم گرفتم متن آن را منتشر کنم

سئوال :

 

باعرض سلام و احترام، بنده سرپرست فروش مویرگی هستم سوالی در مورد برگشت از فروش کالا توسط ویزیتورها دارم : 

ویزیتور الف به مدت یکسال در منطقه ١ حضور داشته و به دلایل مدیریتی به منطقه ٤ انتقال داده شده است و ویزیتور جدیدی برای منطقه ١ استخدام و مشغول به کار شده است در منطقه 1 مشتری کالایی را مرجوع می کند که ویزیتور الف به او فروخته است و مشتری در صورت قبول نکردن مرجوعی از طرف ویزیتور جدید به او سفارش جدید نمیدهد لذا مرجوعی باید به نام ویزیتور الف صادر شود یا ویزیتور جدید؟؟

لازم به ذکر است مدیریت فروش اعلام کرده اند که مرجوعی از این قرار باید از حساب ویزیتور جدید کسر شود چون ویزیتور جدید در صورت عدم مرجوعی قادر به اخذ سفارش جدید نمیباشد لذا با مرجوع کردن باعث سفارشگیری شده پس مرجوعی نباید از ویزیتور قبلی که کالارا داده کسر شود. من طبق تجربه کاری ٦ ساله در فروش با این موضوع مخالفت کردم لذا درخواست پاسخ منطقی و قانونی از لحاظ فروش را از شما دارم. شاید من ٦ سال اشتباه میکردم و مدیر من با سابقه ٢٠ ساله صحیح میگوید

 

پاسخ :

 

با سلام

در خصوص موضوع سئوال مطروحه جنابعالی ، ابتدا باید عرض کنم که در این مورد قانون وجود ندارد بلکه آن چه هست عرف و رویه معمول شرکتها می باشد که با توجه به سابقه 17 ساله بنده (و 20 ساله مدیر فروش جنابعالی ) معمولا شرکتها مرجوعی را به نام ویزیتوری ثبت می کنند که درخواست مرجوعی را داده است . چه این ویزیتور فروشنده همان کالا باشد چه نباشد .

دو نکته وجود دارد :

اول اینکه  اگر قرار باشد طبق فرمایش شما مرجوعی به حساب ویزیتوری  ثبت شود که فروشنده همان کالا باشد ممکن است آن ویزیتور فعلا نباشد بنابراین  در پیش گرفتن رویه یکنواخت در این خصوص مشکل را حل می کند

دوم اینکه : ویزیتور جدیدی که در خواست مرجوعی داده است نیز خیلی متضرر نمی شود بلکه با مرجوع کردن کالا باعث می شود که قفل مشتری باز شده و سفارش جدید بگیرد

در عین حال باید توجه داشت که مرجوعی (البته به صورت معمول و منطقی ) برای همه ویزیتورها وجود دارد و در صورتی که یک رویه یکنواحت برای همه اعمال شود ، همه عوامل به یک اندازه منتفع یا متضرر می شوند

شما در این خصوص چه نظری دارید؟