به نظر می رسد فلسفه فروش مویرگی به شکل سنتی در سالهای آینده با چالش جدی روبرو می گردد که در نهایت این روش یا اساسا ناکارآمد و بی اثر خواهد شد و یا ماهیتا با تغییرات اساسی مواجه خواهد شد .

در زیر به عمده ترین دلایل این پیش بینی اشاره می کنیم :

1-توسعه ابزارهای تکنولوژی :

همانطور که می دانیم و می بینیم ! تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی هر روز درحال بسط و تکامل می باشند و اثرگذاری خود را در تغییر شیوه ها و روشهای کاری کسب و کارها بیشتر از گذشته نمایان می کنند . به عنوان یک مثال(که در حال حاضر مورد استفاده شرکتهای ایرانی هم قرار گرفته است ) می توان به توسعه اپلیکیشن های دریافت سفارش توسط مراکز خرید اشاره کرد که توسط آنها این مراکز (شامل سوپرمارکتها و .. ) می توانند بدون نیاز به ویزیتور خودشان از بین ده ها تامین کننده اقلام موردنیازشان را درخواست کنند . از جمله مزایای این روش واقعی تر شدن سفارش ! (فشاری از طرف ویزیتور برای خرید وارد نمی شود )-امکان ارائه و پرزنت کامل طرحهای ترویج فروش و .. است و از ایرادات آن وابستگی بیشتر به مشتری می باشد

2- رفتار مصرف کننده :

مصرف کننده ها برخلاف گذشته که تعصب و وفاداری به برندها را بیشتر داشتند امروزه بیشتر به سمت مدل های خرید جدیدی می روند که درآن لذت خرید را بتوانند لمس کنند . خرید از هایپرها و خرید آنلاین دو سبک از خرید مشتری می باشند که قبلا مشاهده نمی شد . با ادامه این روند مراکز خرده فروشی و سوپرمارکتها با چالش زیادی برای بقاء روبرو خواهند بود و بالطبع فروش مویرگی به شکل کنونی با کاهش مراکز خرید جزء ادامه پیدا نخواهد کرد

3- هایپرها و مال ها:

هم اکنون جنگ برندها بر سر تصاحب سهم بیشتری از شلف هایپرها و مال ها یا افزایش سهم تبلیغات و حضور در جایگاههای تبلیغاتی آنها در جریان است ! . علت آن هم بسیار واضح می باشد و در پاراگراف قبلی به آن اشاره شد : تغییر سبک خرید مشتری . در سبک جدید مصرف کننده ها حضور در فروشگاههی بزرگ را به عنوان فرصتی برای سرگرمی و تفریح و در کنار آن خرید می بینند . بدیهی است این جریان باعث کاهش فروش خرده فروشان و مشتریان جزء و متعاقبا کم رنگ شدن فروش مویرگی می گردد . کما اینکه ارتباط مستقیم تامین کنندگان با این فروشگاهها و هایپرها باعث حذف واسطه ها و عوامل دیگر و کاهش قیمت تمام شده می گردد

4- فروش آنلاین:

قطعا و بی تردید آینده در قبضه فروش آنلاین  خواهد بود . در دسترس بودن به عنوان قوی ترین مولفه برای فروش بوده و خواهد بود . در حال حاضر و در آینده مهمترین ابزار برای در دسترس بودن فروش آنلاین می باشد . با همین ابزار کل یک کسب و کار متحول میشود که نمونه های آن را در کشور خودمان شاهد بوده ایم . متحول شدن صنعت حمل و نقل درون شهری و صنعت رزرو بلیط توسط استارت آپ هایی که بر بستر حوزه آنلاین شکل گرفتند پاسخی بود به نیاز مشتری برای سهولت دسترسی به خدمات .بی تردید با رونق هرچه بیشتر فضای خرید آنلاین ارتباط تامین(تولید) کننده با مصرف کننده بی واسطه تر و طبعا نیاز به فروش مویرگی کمتر و کمتر خواهد شد

به طور کلی می توان حدس زد که فروش مویرگی (حداقل به سبک و سیاق فعلی ) دیگر امکان ادامه حیات ندارد و سالهای پایانی چرخه عمر خود را طی می کند و قاعدتا پیش بینی بر این است که این سبک از فروش با تغییر شکل ماهوی بیشتر به سمت اقدامات از جنس لجستیک حرکت کند . به عبارتی انتظار اینست که در چرخه فروش مویرگی ، قسمت فروش آن به کلی تغییر پیدا کرده و دست بازیگران دیگری بیفتد و بخش توزیع و لجستیک آن در اختیار تامین کننده ها یا شرکتهای پخش باشد (هرچند با فعالیتهایی که آمازون بر روی پهبادهای توزیع کالا شروع کرده است و همچنین اینترنت 5G و خودروهای بدون سرنشین و.. همین مقدار از پیش بینی هم با چالش روبروست !! )