وظایف مدیر  فروش :

در شرکتهای پخش مویرگی یکی از مهمترین پستهای سازمانی سرپرست / مدیر فروش می باشد  و طبعا آشنایی با شرح وظایف ایشان مهم است . در زیر به صورت اختصار و تیتروار سعی شده است با برخی از این وظایف آشنا شویم لیکن تاکید می گردد هرکدام از این موارد نیاز به بسط و شرح جزئیات دارد !                                 

الف نقطه آغاز : بدو تاسیس

1-     تعیین مناطق و نقاط فعالیت و همچنین بخش بندی مشتریان (Segmentation)

2-    تهیه بانک اطلاعاتی از مشتریان

3-    مسیر بندی مشتریان و کلاسبندی ایشان (قبلا در مورد کلاسبندی مطلبی داشته ایم )

4-    تعیین تعداد مشتریان هدف و بدست تعداد ویزیتور مورد نیاز

5-    استخدام نیروی فروش

6-    هدف گذاری فروش و تخصیص منطقه به ویزیتورها براساس پتانسیل منطقه

7-    برنامه ریزی ویزیت (مشخص کردن برنامه ویزیت روزانه )

ب کنترل فروش :

1-     مانیتورینگ فعالیت های ویزیتورها از طریق اخذ گزارشات و بررسی روندها و مقایسه فروش با اهداف

2-    بررسی دلایل عدم توفیق در ویزیت و در صورت امکان همراهی با ویزیتور برای برطرف نمودن موارد قابل حل

3-    اطلاع رسانی مستمر روزانه از عملکرد ویزیتور به وی و نشان دادن انحراف از برنامه و تحریک ایشان  به جبران عقب ماندگی

4-    ایجاد فضای رقابتی در شرکت و تزریق هیجان و تهییج عوامل فروش به دستیابی به اهداف

5-    بازدید سرزده از منطقه و یا کنترل حضور ویزیتور در منطقه از طریق ابزارهای رایج کامپیوتری

6-    شناسایی ویزیتورهای کم کار و توجیه گر و تذکر و در نهایت اخراج ایشان

ج سایر وظایف :

1-     پیگیری مطالبات و چکهای برگشتی

2-    تعیین نقطه سفارش کالاها و برنامه ریزی جهت تامین کالا

3-    آموزش مستمر پرسنل و برگزاری کارگاههای فروش و آموزش دقیق محصولات

4-    ارائه پیشنهاد پروموشن و پاداش و پورسانت و همکاری با واحد بازاریابی

شما در این خصوص چه نظری دارید ؟لطفا در صورتی که فکر می کنید وظایف دیگری را می توان به این لیست اضافه کرد بفرمایید !